Talven ja kevään kurssista (2014)
Suggestopedinen suomen kielen kurssi pidettiin
JoMoni - Joensuun monikulttuurisuusyhdistyksen ja Silta – maahanmuuttajatyön keskuksen
tuella. Kurssi oli osallistujille ilmainen. Rahallista tukea kurssin pitämiseen
saatiin kolmelta taholta: OK-opintokeskukselta, Visio-säätiöltä ja
Kansansivistysrahastolta. Ilman niitä kurssin toteuttaminen ei olisi ollut
mahdollista.
Taustatiedot
Ensimmäinen suggestopedinen kuukauden pituinen kurssi
järjestettiin Joensuussa elokuussa 2013. Sen tavoitteena oli esitellä opetusmenetelmää
ja selvittää, herättääkö se maahanmuuttajien kiinnostusta. Suggestopedinen menetelmä
näytti kiinnnostavan maahanmuuttajia. Kurssille osallistui 15 oppijaa.
Kenelle kurssi oli tarkoitettu?
Elokuun 2013 demo-kurssin suosio rohkaisi
jatkamaan menetelmän käyttöä. Talvella ja keväällä 2014 pidettiin alkeistason
suomen kielen kurssi, joka järjestettiin kolmen kuukauden aikana 2 x 90
minuuttia viikossa. Osa oppijoista oli niin kutsuttuja ummikoita eli he olivat
asuneet Suomessa alle vuoden ja olivat vasta aloittamassa suomen kielen
opiskelua. Liittyäkseen opetusryhmään oppijalta vaadittiin perusasioiden
hallitsemista: itsensä esittelemistä, kohteliaisuusfraaseja, luku- ja
laskutaitoa sekä muutamia kymmeniä sanoja ja yksinkertaisia ilmaisuja. Oppijat
eivät kuitenkaan pystyneet tuottamaan puhuttuja lauseita. Erillisten sanojen
tai ilmaisujen erottaminen kuullusta puheesta tuotti myöskin vaikeuksia melkein
poikkeuksetta.
Edistyneemmät aloittajat olivat asuneet Suomessa
jo pidempään eli yhdestä kuuteen vuoteen. Heidän passiivinen sanavarastonsa oli
riittävä ymmärtämään hidasta ja selkeätä opettajan puhetta, mutta puhuminen
aiheutti huomattavia vaikeuksia kielimuurin ja puutteellisen kieliopin
hallitsemisen takia.
Oppijoiden erilainen kielitaso hidasti hieman kurssin
etenemistä. Tämä ei kuitenkaan estänyt oppijoiden kommunikointia ja aktiivista
osallistumista. Ummikoille lähes kaikki kurssin sanasto ja kielioppi oli uutta.
He joutuivat omaksumaan samanaikaisesti kaikkia neljää kielitaidon osa-aluetta;
puhumista, kuullun ymmärtämistä, lukemista ja tekstin ymmärtämistä. Edistyneemmät
aloittajat oppivat uutta mutta ennen kaikkea pystyivät järjestämään jo aiemmin
opittua tietoa ja käyttämään sitä hyväkseen kielen osaamisessa ja oppimisessa.
TÄRKEÄ: Suomen kielen suggestopedinen kurssi on tarkoitettu aikuisille 15 vuotiaista lähtien. Opetuskielenä on englanti, jota käytetään kieliopin selittämiseen ja uusien sanojen kääntämiseen.
Kurssin sisältö
Kurssi sisälsi alkeistasolle
tyypillisiä aiheita kuten: tutustuminen, itsestä kertominen (kielitaito, ikä,
kansallisuus), ammatti, opiskelu, harrastukset, perhe, vierailu, kaupungilla
suunnistaminen (miten pääsee?), ruoka. Kielioppi-ilmiöistä kurssilla käsiteltiin
verbien taivutusta (verbityypit, preesens, persoonamuodot, kielteinen muoto,
imperatiivi), possessiivisuffikseja, postpositioita, genetiivin käyttöä, sisä-
ja ulkopaikallissijoja, objektin sijamuotoja: akkusatiivi ja partitiivi sekä
astevaihtelua.
Kurssin tavoitteet
Kurssin päätavoite on
kommunikatiivinen. Kuullun moninkertainen toistaminen,
kommunikointitilanteisiin eläytyminen, kannustaminen sekä toiminnallisuus ovat menetelmän
kulmakiviä. Lukemisen ja kirjoittamisen osuus oppitunneilla on vähäistä. Kielen
oppii puhumalla. Rento olo, pelit ja leikit, eri rooleissa esiintyminen ja
huumori ovat kurssin tärkeimpiä työskentelymuotoja.
Kurssin tavoitteena on auttaa
maahanmuuttajia sopeutumaan paremmin elämään Suomessa opettamalla suomen kieltä
sekä kertomalla suomalaisesta kulttuurista, perinteistä ja tavoista. Toinen
kurssin tavoitteista on kielimuurin ja kommunikaatioon liittyvän stressitason
madaltaminen. Kommunikaatio voi onnistua heikollakin kielitaidolla eikä siihen
sisälly minkäänlaista uhkaa.
Kurssin tehokkuus
Suggestopedian niin kuin monien muidenkin
opetusmenetelmien tehokkuus kasvaa oppituntikertojen lisääntyessä. Kurssimme
kohdalla on kysymys pienestä oppituntimäärästä suggestopedian kannalta: kaksi
kertaa viikossa noin 13 viikon aikana. Oppijat huomasivat kuitenkin, että
tärkeimmät kielioppi-ilmiöt alkoivat tasoittua päässä ja niiden käyttö puheessa
on tullut harkitummaksi. Suomenkielinen kommunikointi aiheuttaa heille vähemmän
stressiä kuin aikaisemmin. Tämä on erittäin tärkeää, sillä kommukoinnin pelko
hidastaa merkittävästi oppimista. Kurssilaiset ovat antaneet kurssista
palautetta anonyymisti täyttämällä palautelomakkeita. Palautteiden sisältöön
voi tutustua klikkaamalla blogin tunnistetta “feedback”.
Tulevaisuuden suunnitelmat
Suunnittelemme hakea lisää
rahoitusta kurssin järjestämiseen myös syksyllä 2014. Tavoitteena olisi saada
erilliset ryhmät ummikkoille ja edistyneemmille aloittajille (A1-A2) ja miksei
myös B-tason oppijoille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.